Hvordan ?

Hvordan starter man på denne hobby?

Den typiske modeldamptogsentusiast er en mand, hvis børn allerede har forladt reden, eller gør det meget snart, og han har derfor tid til at kaste sig over nogle af de interesser, som længe har været udskudt.

Jeg vil anbefale at man ringer til mig (98 121705), og tilmelder sig som gæst til en af de officielle køredage. Ofte er der både folk fra modeldampklubben og G1MRA, så der er typisk flere forskellige typer af lokomotiver at se på.

Tag en snak med folk. De er meget hjælpsomme, og vil gerne fortælle om deres maskiner og udstyr.

Hvad koster det?

Dette er et spørgsmål som hurtigt kommer på banen, og de fleste vil - af forskellige årsager - helst ikke ud med hvad deres maskiner helt præcist har kostet, men understående liste giver nogle hints:

  • En Accucraft Ruby koster vel ca 1500-2500 kr
  • En lille Accucraft med rigtige gear starter ve ca 6000 kr
  • En Roundhouse ca 12-15000 kr
  • En G1M koster 18-22000 kr
  • Et Barret byggesæt ca 10-18000
  • En brugt Aster ca 12-25-45-100000 kr  (de fleste koster 15-35)
  • En ny Aster ca 28-35-60-75000 
  • Man kan også bygge selv. G1RMA har fremstillet tegninger til 2 lokomotiver "Project" og "Dee". Det er idag muligt at købe alle dele fra forskellige forhandlere, så man ikke skal investere i en dyr metaldrejebænk og fræser, men kun bukke plader, slaglodde samt male. Disse Maskiner har et uplettet ry, og er designet til at køre. Afhængig af model, og hvor meget du selv kan lave vil omkostningerne løber op i omegnen af 1500-5000 kr. Så udover det er billigt, kan du så altid bryste dig af at du selv bygget dit eget lokomotiv!

På links siden er der henvisninger til en del producenter, og det er relativt nemt at finde de aktuelle priser på lokomotiver og vogne idag.

Man kan selvfølgelig anføre at det er mange penge, men ofte er værditabet minimalt. Enkelte Aster maskiner er faktisk dyrere idag, end da de blev fremstillet. Dette skyldes ofte at de kun er fremstillet i relativt få eksemplare, og der er altid efterspørgsle efter bestemet modeller. Så i praksis er det kun udgifter til olie, sprit, kul og vand du skal bekymre dig om. Og den slags koster ikke en herregård.

De fleste mennesker passer rigtig  godt på deres lokomotiv, så jeg har ikke selv haft de store bekymringer over at købe brugt. Men hvis du ikke har en mekaniker i maven er det måske en god ide at se toget køre inden tegnebogen tages frem. Der findes mange lokomotiver, som blot er blevet sat sammen, og derefter har stået på en kaminhylde i 20 år. Den slags skal ofte skilles helt ad inden de kan bringes til at køre.

Andre maskiner har kørt, men er enten blevet behandlet dårligt, eller er dårligt bygget. Igen må du påregne at adskille maskinen inden den er køreklar. Se f.eks "Projekt C62", som omhandler et lokomotiv af den sidste art. 

Mht kørsel har de fleste en "lokomotiv-kuffert", som de medbringer på rejser rundt i verden, hvor de kører på folks baner til de såkaldte GTG's. Det er hygelige arrangementer, hvor man møder ligesindede og ofte drikker lidt te (temmelig engelsk). Det er derfor ikke noget krav, at man bygger sin egen bane. Banen her på hotellet er f.eks gratis at benytte, og er åben den første søndag i hver måned. Ønsker du at køre en anden dag skal du blot ringe, og normalt er det intet problem heri.

Et godt råd.

Lad være med at tage dine børn med, første gang du kigger forbi. Skal vi være ærlige er det jo DIG - og ikke dine børn - der skal ud og kigge. De fleste moderne børn keder sig lyn-hurtigt. Herudover er det ikke legetøjstog. Og de fleste lokomotivejere bliver lidt nervøse, når de ser et barn "kommer farende", eller høre barnet foreslå "en afsporing"....

Ovenstående skal ikke forstås som en uvenlig bemærkning, men ofte er en køredag et socialt "fri-rum", hvor tiden går sin egen stille og rolige gang. Ting tager tid. - og det gør ikke noget.