Aster SNCF 141R

Maskinen

Indkøbt for at udfylde den hårde rolle som arbejdshest på Krogens lange bane. David synes, at vi manglede en godstogsmaskine, med et godt ry. 141R er kendt for at være pålidelig (B-keddel), solidt bygget (Læs: uden alt for mange rør og fittings, som kan knække af). Og endelig har den en helt fantastisk "tøf tøf" lyd. 

Jeg kan godt lide den fordi den har en rigtig god keddeltype, som jeg har rigtigt gode erfaringer med. Hernæst tilhører den generationen af de ældre aster lokomotiver, hvilket betyder at den er stor og tung, lidt grov i udførsel, men håndterbar, og trækker som en elefant.  Den er født uden aksepumpe, og det er et stort minus, men den slags kan der jo gøres noget ved.

Her ses 141R på sin jumfrutur på Krogens bane til køredag d. 5 juli 2011. Som vanligt er der plads til justeringer, men maskinen virker som en stabil arbejdshest, og bortset fra at den er meget kritisk med kurver. Dette skydes primært at bremseophænget skal gås efter. (der er altid noget)

Historie

141R er den franske arbejdshest. Bygget af forskellige firmaer i USA og Canada til det franske tognet efter anden verdenskrig. Der blev leveret over 1200 lokomotiver, og de bar en stor del af læsset i efterkrigsårne. Mikado hjulkonstallationen viste sig meget effektiv, og da man samtidig havde lavet samlebåndsproduktion var alle dele udskiftelige mellem de enkelte lokomotiver. Driftomkostningerne var derfor lave for 141R, og det var et ret vellykket og populært lokomotiv.

Denne model (141R 1244) eksisterer faktisk endnu, og lever idag sit liv i Schweitz, hvor klubben "Mikado 1244" holder den i daglig drift. Siden indeholder masser af information og fotos.

 

SPECIFIKATIONER FOR ASTER SNCF 141R

Årgang:                                     1979

Skala:                                        1/32  45 mm

Vægt:                                         6.0 kg 


Dimensioner:

Længde:                                     756 mm

Højde :                                        135  mm

Bredde:                                       94 mm


Hjul Arrangement:                  (1D1) 2-6-2 Mikado

Diameter for hjul:

Drivhjul:                                     51 mm Box Pok Type

Tender hjul:                              28 mm


Cylinders:                                 2 cylindere, Boring 13 mm x Slaglængde 20 mm

Valve gears:                             Walschaert

Boiler Type:                             Røgrørs (B-keddel)

Water Capacity:                      350 cm3

Pressure:                                 3 kg/cm


Fittings:                                    2 x Sikkerhedsventil, Regulator, Blower Valve, Vandstandsglas, manometer

 

Fødepumpe:                           I fremtiden: Aksel dreven pumpe, monteret på hovedakslen.

                                                                      (boring 5 mm x ram slaglængde 6 mm)

Smørresystem:                      Roscoe displacement type


Tender vandkapacitet:       500 cm3 med en håndbetjent pumpe monteret

Brændstof tank:                   180 cm3 alcohol

Minimum Radius:                  3 meter