Kulfyret lokomotiv

NYHED!!!  Vi har testet den ene maskine.Se herunder:

Youtube film (søg på "C62 coal", hvis den ikke starter op)

film:

Grundet de mange problemer (se "projekt C62") er prøvekørsel af vores anden maskine udsat til efteråret......

Indenfor "Live steam" er der mange holdninger til brændsel. De 2 mest foretrukne brændselsformer er Alkohol og gas. Og ofte sværger folk til enten den ene eller anden form. Udenfor denne debat findes også en lille skare af entusiaster, som synes at kul er det helt rigtige.

Kul-nørderne er kendt for at kunne snakke i timer om forskellige typer of stenkul, brændværdier, askeindhold, carbontal osv. Hernæst adskiller kulfyring sig væsentligt fra de andre brændselsformer, idet kulfyring foregår over længere tid. Et godt kulfyret lokomotiv kan holdes kontinuerligt kørende i timer. Men de kulfyrede lokomotiver stiller høje krav til både fyrbøder og teknik.Lokomotiverne skal derfor være en smule mere advancerede end de almindelige gas/alkohol typer.

Dette afsnit handler lidt om erfaringerne med kulfyrede lokomotiver.

Vores eget kulfyrede lokomotiv er en Aster JNR C62. Udsendt som byggesæt af fabrikken i 1980. Forbilledet er et stort japansk ekspres passager lokomotiv (4-6-4), fra 1930´erne. Det findes et eksemplar, som stadig kører i japan.

  • Teknik (Aster JNR C62)
  • Kultyper, stenkul, trækul, brinco osv
  • Nødvendigt udstyr.
  • Opstart
  • Kørsel
  • Vedligeholdelse

God fornøjelse